Generelle vilkår og betingelser Novoferm Group



Generelle vilkår og betingelser for alle koncernselskaber i Novoferm-gruppen i Tyskland Status 01/20 Gældende fra 01/06/2020

1 Anvendelsesområde

  1. De generelle forretningsbetingelser for alle koncernselskaber i Novoferm-koncernen i Tyskland fra 01/2020 gælder for alle købskontrakter og arbejds- og materialekontrakter med og uden supplerende installationsydelser fra NOVOFERM.


    Det personlige anvendelsesområde omfatter pr. 01.01.2020 følgende koncernselskaber: o Novoferm GmbH, Schüttensteiner Str. 26, 46419 Isselburg (Reg.: AG Coesfeld HRB 7771) o Novoferm Vertriebs GmbH, Schüttensteiner Str.

    26, 46419 Isselburg (Reg.: AG Coesfeld HRB 12057) o Novoferm Spare Parts GmbH, Isselburger Straße 31, 46459 Rees (Reg.: AG Coesfeld HRB 13895) o DSS Docking Solution und Service GmbH, Springrad 4, 30419 Hannover (Reg.


    AG Hannover HRB 202851) o Novoferm Verladetechnik und Service GmbH, Willi-Bleicher-Straße 7 (Gewerbegebiet - Im großen Tal), 52353 Düren (Reg.: AG Düren HRB 2646) o Novoferm tormatic GmbH, Eisenhüttenweg 6, 44145 Dortmund, (Reg.




    AG Dortmund HRB 14016) o Novoferm Riexinger Türenwerke GmbH, Industriestraße 12, 74336 Brackenheim (Reg.: AG Stuttgart HRB 320355) o Novoferm Siebau GmbH, Backeswiese 23, 57223 Kreuztal (Reg.: AG Coesfeld HRB 14898) i det følgende samlet benævnt NOVOFERM og i det følgende benævnt "vi" som kundens respektive kontraktpartner.
  2. De generelle vilkår og betingelser fra 01/20 gælder kun for forretningstransaktioner med iværksættere i henhold til § 14 i den tyske borgerlige lovbog (BGB), juridiske personer i henhold til offentlig ret og særlige fonde i henhold til offentlig ret. Vores købskontrakter og kontrakter om arbejde og materialer med og uden supplerende installationsydelser er udelukkende baseret på disse vilkår og betingelser. De anses for at være anerkendt, når ordren afgives, eller senest når leveringen accepteres. Vores betingelser gælder ikke for offentlige kontrakter (VOB/A, VOL/A), selv om der i enkelte tilfælde henvises til dem i tilbuddet eller dele heraf. Eventuelle andre vilkår og betingelser fra kunden bliver ikke en del af kontrakten, medmindre de udtrykkeligt accepteres skriftligt af os.
    Vores vilkår og betingelser gælder også for alle fremtidige transaktioner.
  3. De generelle vilkår og betingelser pr. 01/2020 gælder ikke for alle kontrakter om service, vedligeholdelse, montering, reparation og andre tilknyttede tjenester, der ikke kun er tilknyttede forpligtelser til en købskontrakt. Service-, montage- og reparationsbetingelserne pr. 01/20 gælder som en særlig bestemmelse for selvstændigt etablerede kontraktforhold, der indeholder en ydelse (servicekontrakter) eller en succesfuld ydelse (arbejdskontrakter).

    Byggekontrakter er udelukket; for disse gælder de individuelt forhandlede og aftalte vilkår og betingelser for kontrakten. "De generelle vilkår og betingelser pr. 01/2020 gælder ikke for kontrakter, som du indgår med Novoferm-forhandlere via vores platform.
    For disse kontrakter gælder de generelle vilkår og betingelser for den respektive Novoferm-forhandler, som vil blive gjort tilgængelige for dig separat, før kontrakten indgås."
  4. Afsnit I regulerer de kontraktlige betingelser for NOVOFERMS online salgsplatforme. Disse er udelukkende udformet som forretningsplatforme og er ikke tilgængelige for forbrugere i henhold til § 13 BGB.






    NOVOFERM driver i øjeblikket følgende platforme: o NOVOSALES handelsplatform fra Novoferm Vertriebs GmbH o TORMATICSALES handelsplatform fra Novoferm tormatic GmbH o Novoferm Online Shop handelsplatform fra Novoferm GmbH for eksportkunder o SPARE PARTS handelsplatform fra Novoferm Spare Parts GmbH o mydocking eShop handelsplatform fra DSS Docking Solution und Service GmbH

  5. Afsnit II regulerer købsbetingelserne, der danner grundlag for alle købskontrakter og kontrakter om arbejde og materialer med og uden supplerende monteringsydelser.

  6. Afsnit III regulerer arbejds- og materialebetingelserne, som er det supplerende grundlag for alle købekontrakter, hvis købsgenstanden fremstilles for kunden eller ændres i henhold til kundens specifikationer.

  7. Afsnit IV regulerer betingelserne for tillægsydelser under en kontrakt om arbejde og arbejdskraft (montering, idriftsættelse) for alle købekontrakter med tillægsydelser til montering i henhold til § 1, stk. 2.

Afsnit I Aftalebetingelser for online-salgsplatforme

2. Betingelser for brug, indgåelse af kontrakt

  1. Brugen af NOVOFERMs handelsplatforme kræver registrering hos den respektive ansvarlige platformsoperatør. Bevis for kundens iværksætterstatus og kundens accept af vilkårene for brug af den respektive platform er en forudsætning for at oprette en kundekonto.
    For at verificere den registrerede brugers virksomhedsstatus forbeholder NOVOFERM sig ret til at anmode om virksomhedsregistrering og/eller momsidentifikationsnummer for virksomheder, der ikke er registreret i handelsregistret eller virksomhedsregistret.
  2. Den registrerede kunde kan kun bruge salgsplatformenes bestillingsfunktion, hvis han accepterer gyldigheden af de generelle vilkår og betingelser for alle koncernselskaber i Novoferm-koncernen i Tyskland pr. 01/20 som grundlag for de transaktioner, der indledes eller afsluttes via salgsplatformen.
    Kunden vil blive informeret under bestillingsprocessen, hvis betingelser, der afviger fra eller supplerer de generelle vilkår og betingelser, gælder for onlineordren.
  3. Præsentationen af varer på handelsplatformene udgør blot en mulighed - uden forpligtelse for NOVOFERM - for kunden til at bestille de viste varer.
    Udvælgelses- og bestillingsprocessen kan til enhver tid annulleres af kunden.
  4. Ved at sende bestillingen afgiver kunden et bindende tilbud til NOVOFERM om at købe indholdet af indkøbskurven. Ordren kan kontrolleres, ændres og udskrives i indkøbskurven inden afsendelse. Funktioner og kommandoer forklares ved hjælp af almindelige piktogrammer og tekstoverlejringer. Ved at klikke på knappen "Afgiv bindende ordre nu" afgiver kunden en bindende ordre.
    Ved erhvervskøb og B2B-forretninger mellem erhvervsdrivende i henhold til § 14 i den tyske borgerlige lovbog (BGB) er der generelt ingen fortrydelsesmuligheder.
  5. Tilbuddet accepteres ved skriftlig ordrebekræftelse fra NOVOFERM eller ved levering af varerne.
    Den automatisk genererede bekræftelse på modtagelse af ordren udgør endnu ikke en accept af tilbuddet, men dokumenterer blot, at ordren er modtaget af NOVOFERM og er under videre behandling.
  6. Den forventede uforpligtende leveringsdato fremgår af ordrebekræftelsen fra NOVOFERM. Kunden modtager en leveringsmeddelelse før levering af tunge laster.
    Kunden vil blive informeret, når de bestilte varer er klar til afhentning.
  7. Det står NOVOFERM frit for ikke at acceptere onlinebestillinger. Beslutningen om at gøre dette er efter NOVOFERMs eget skøn.
    Hvis NOVOFERM ikke ønsker at gennemføre en onlinebestilling, vil kunden modtage en tilsvarende meddelelse i stedet for ordrebekræftelsen.
  8. Aftaleteksten gemmes af NOVOFERM efter aftalens indgåelse.
    Registrerede kunder kan se og udskrive deres ordrer i en periode på 6 år efter aftalens indgåelse.

Afsnit II Købsbetingelser og -vilkår

3 Tilbud og indgåelse af kontrakt


  1. Medmindre andet udtrykkeligt er angivet, er vores tilbud uforpligtende.
  2. De dokumenter, der er vedlagt tilbuddet, og vores brochurer, kataloger og produktpræsentationer på internettet giver kun omtrentlige oplysninger og illustrationer, der er sædvanlige i branchen, medmindre andet er angivet. Vi bevarer ejerskabet og ophavsretten til de dokumenter, der er vedlagt tilbuddet.
    De må kun videregives til tredjeparter med vores forudgående skriftlige samtykke.

  3. Accept af købsaftalen sker ved vores skriftlige ordrebekræftelse eller ved faktisk udførelse af leverancen.

  4. Ændringer og sideaftaler skal være skriftlige.

  5. Hvis en hensigtserklæring eller viden overføres af køberen via fjerndataoverførsel (RDT) - især via e-mail inklusive dens vedhæftede filer - er de data, der modtages eller hentes af os, bindende.

4. levering - opfyldelsessted - risikoovergang - forsikring


  1. Medmindre andet er aftalt, leverer vi ab fabrik (EXW Incoterms® 2020); i tilfælde af levering af en tredjepartsfirma, der er bestilt af os til at fremstille varerne, leverer vi ab deres respektive drifts- eller lagerfaciliteter.
  2. Rimelige delleverancer er tilladt.
    Især er levering af omfangsrige varer (f.eks. rammer, døre, porte osv.) separat fra deres tilbehør tilladt, medmindre andet er aftalt.

  3. Opfyldelsesstedet for den leveringsforpligtelse, der påhviler os, er det aftalte leveringssted, alternativt hjemstedet for det selskab i NOVOFERM-koncernen, der har indgået købsaftalen med køberen.
  4. I tilfælde af afhentningsordrer er vores leveringsforpligtelse fuldt ud opfyldt, så snart køberen er blevet underrettet om, at varerne er klar til levering, og køberen har misligholdt sin accept.
    Risikoen overgår til køber, når varerne stilles til rådighed på afhentningslageret.

  5. I andre tilfælde overgår risikoen til køber, når varerne overdrages til speditøren eller transportøren, senest når varerne forlader vores fabrik eller lager eller den faktiske leverandørs fabrik eller lager.
  6. Hvis køber anmoder om levering fra os, udføres emballering, læsning og forsendelse efter vores skøn og altid for købers regning og risiko.
    I det omfang vores medarbejdere eller autoriserede agenter hjælper med pakning, lastning og losning eller transport, handler de på købers risiko som dennes stedfortrædende agenter.

  7. Varer, som køber har forpligtet sig til at afhente, opbevares for købers regning og risiko fra det tidspunkt, hvor køber har fået meddelelse om, at varen er klar til levering, og hvor han er ude af stand til at afhente den.
  8. Ved leverancer skal køber sørge for, at varerne kan aflæsses med det samme.
    Ventetid, ekstra udgifter og omkostninger på grund af manglende fri adgang eller andre leveringshindringer, beskyttelses- og opbevaringsomkostninger eller returfragt eller omkostninger til ekstra rejser faktureres efter faktiske udgifter.
  9. Køber er ansvarlig for at tegne transport- og lignende forsikringer.
    I tilfælde af transportskader er det købers ansvar straks at sørge for en redegørelse for de faktiske forhold hos den kompetente myndighed, da eventuelle krav mod speditøren, transportøren eller deres forsikringsselskab ellers kan bortfalde.

5. Leveringstid, manglende accept


  1. Leveringstider angivet i brochurer, kataloger, præsentationer på internettet, prisoverslag og tilbud er under forudsætning af, at vores leverandører og underleverandører er i stand til at opfylde deres forpligtelser over for os, ligesom vi forbeholder os ret til at levere i alle andre tilfælde.

  2. Leveringsfrister eller -datoer, der er angivet i tilbud, ordrer eller ordrebekræftelser, er kun bindende aftaledatoer, hvis de udtrykkeligt er aftalt som bindende.
  3. Afgørende for overholdelsen af leveringsfristen er alene meddelelsen om, at varen er klar til afsendelse, i tilfælde af levering overdragelsen af varen til speditøren eller transportøren.
    Leveringsfristen anses også for at være overholdt, hvis de væsentlige dele af varen er klar til afsendelse på det angivne tidspunkt eller, i tilfælde af levering, er blevet overdraget til speditøren eller transportøren; den efterfølgende levering af ikke-væsentligt tilbehør forhindrer ikke, at leveringen sker rettidigt.
  4. Vi er berettiget til at fastsætte en rimelig frist for modtagelse og, hvis denne frist udløber uden resultat, på anden måde disponere over leveringsgenstanden og levere til køber inden for en rimelig forlænget frist.
    Alternativt er vi berettiget til at opbevare varen for købers regning og risiko og fakturere købesummen.
  5. Hvis køber misligholder sin accept, er vi berettiget til efter eget valg og efter en periode på 14 dage enten at kræve accept eller overtagelse af hele eller dele af leverancen eller ydelsen eller at træde tilbage fra kontrakten og kræve erstatning i stedet for opfyldelse. Ud over de verificerbare skadesposter i individuelle tilfælde er vi berettiget til at opkræve 15 % af nettoordreværdien til generalomkostninger og yderligere 15 % som tabt fortjeneste.
    Køber forbeholder sig ret til at bevise, at der ikke er opstået nogen eller lavere generalomkostninger eller tabt fortjeneste.

6 Ordreændringer, annullering

  1. Ændringer af ordrer på varer på lager er mulige med forbehold for accept af et rimeligt behandlingsgebyr, hvis aktuelle beløb vi annoncerer i vores prisliste for tilknyttede omkostninger og betingelser på det respektive selskabs websted. Eventuelle allerede afholdte udgifter eller omkostninger refunderes i tilfælde af (delvis) annullering, der er godkendt af os i individuelle tilfælde. Ved tilbagetagelse af allerede leverede varer fra lageret opkræver vi et returgebyr for hver forsendelse, der skal behandles, hvis aktuelle beløb er angivet i vores prisliste for tilknyttede omkostninger og betingelser på virksomhedens websted. Gebyret beregnes som en procentdel af varens nettoværdi plus moms, dog mindst svarende til det angivne faste gebyr pr. forsendelse.
    Forudsætningen for en returnering er ubeskadigede og originalt emballerede varer.

7. Force majeure, leveringshindringer, som ingen af de kontraherende parter er ansvarlige for

  1. Hvis vi er forhindret i at levere på grund af force majeure, forlænges leveringsdatoen uden videre med varigheden af force majeure plus en rimelig opstartstid. Uforudsigelige omstændigheder, som vi ikke er ansvarlige for, og som gør levering urimeligt vanskelig eller midlertidigt umulig, sidestilles med force majeure. Eksempler herpå er arbejdskonflikter, myndighedsforanstaltninger, uundgåelig mangel på råstoffer eller energi, væsentlige driftsforstyrrelser på grund af ødelæggelse af hele virksomheden eller vigtige afdelinger eller på grund af sammenbrud af væsentlige produktionsanlæg eller væsentlige dele af arbejdsstyrken på grund af pandemier samt alvorlige transportforstyrrelser m.m., f.eks. vejblokader, arbejdskonflikter i transportbranchen, generelle kørsels- eller flyveforbud. Dette gælder også, hvis disse omstændigheder indtræffer hos større upstream-leverandører. De nævnte omstændigheder fritager os også, hvis de opstår under en allerede indtrådt forsinkelse. Vi skal underrette køber om disse omstændigheder så hurtigt som muligt. Meddelelse kan undlades, hvis køber allerede er bekendt med omstændighederne. Hvis disse omstændigheder varer ved i mere end 3 måneder, har vi også ret til at træde tilbage fra kontrakten. På købers anmodning skal vi erklære, om vi vil træde tilbage fra kontrakten eller levere inden for en rimelig periode, der bestemmes af os. Købers erstatningskrav er udelukket i disse tilfælde.
    Begge kontraktparter kan træde tilbage fra kontrakten uden erstatningsansvar, hvis det konstateres, at opfyldelse af kontrakten er blevet umulig på grund af disse omstændigheder.
  2. Hvis levering midlertidigt forhindres eller forsinkes af årsager, som vi ikke er ansvarlige for, forlænges leveringsfristen tilsvarende med den kontrollerbare varighed af hindringen. Ved beregning af forlængelsen af leveringstiden skal der tages hensyn til en rimelig opstartstid for genoptagelse af leveringsaktiviteterne.
    Krav på opfyldelse fra købers side eller krav i stedet for opfyldelse er udelukket i hindringsperioden.

8 Forsinkelse, begrænsning af ansvar

  1. Hvis der ikke er aftalt en udtrykkelig fast dato, indtræder der først forsinkelse med leveringen efter en påmindelse. Køber kan først træde tilbage fra aftalen efter udløbet af en rimelig frist.
    Køber er også efter fristens udløb forpligtet til at modtage varen, medmindre vi har modtaget afbestillingsmeddelelsen inden afsendelse af leveringsgenstanden eller meddelelse om, at den er klar til afsendelse.

  2. Hvis vi, vores juridiske repræsentanter eller vores medhjælpere er ansvarlige for forsæt eller grov uagtsomhed med hensyn til forsinkelsens opståen eller havde garanteret en fast dato, eller købers interesse i ydelsen beviseligt er ophørt med at eksistere på grund af forsinkelsens opståen, er vi ansvarlige i overensstemmelse med de lovbestemte bestemmelser.
  3. Såfremt leveringsforsinkelsen skyldes en culpøs overtrædelse af en væsentlig kontraktlig forpligtelse, hvis manglende overholdelse bringer kontraktens formål i fare, er ansvaret begrænset til den forudsigelige, typisk forekommende skade og maksimalt 5 % af købsprisen for de forsinkede dele af leverancen.
    I det omfang rettidige delleverancer ikke er rimelige for kunden, skal de ikke tages i betragtning ved beregning af den øvre ansvarsgrænse (maksimalt 5 % af den samlede købspris for leverancen).

  4. Skader fra leje- eller produktionstab, brugstab, nedetidsomkostninger, tabt fortjeneste eller kontraktlige sanktioner, der er lovet til tredjeparter, som er opstået eller fortabt af køberen eller dennes kunder på grund af den forsinkede levering, skal kun kompenseres, hvis der blev aftalt en bindende leveringsdato, og køberen skriftligt har påpeget de specifikke skader og omkostninger, der er nært forestående, hvis fristen overskrides, da fristen blev aftalt.

  5. I modsat fald er ansvar udelukket.

9 Priser, mindste ordreværdi, ekstraomkostninger

  1. Medmindre andet er angivet i ordrebekræftelsen, er vores priser angivet i EURO netto gratis leveringsadresse i overensstemmelse med forsendelsesklausulen, plus moms til den sats, der gælder på leveringstidspunktet, kun for den respektive individuelle ordre og de anførte tjenester. Særlige ydelser afregnes separat.
    Betingelserne og ekstraomkostningerne er reguleret decentralt for hver NOVOFERM-virksomhed og er offentliggjort i prislisten for ekstraomkostninger og betingelser på den respektive hjemmeside for den virksomhed, som du indgår din kontrakt med.
  2. I tilfælde af gratis levering til byggepladsen er prisen altid gratis lastbil på en farbar vej i jordhøjde, medmindre andet er aftalt.
    Hvis minimumsordreværdien for byggepladsleverancer ikke nås, opkræver vi leveringsomkostninger, hvis aktuelle beløb vi annoncerer i vores prisliste for ekstraomkostninger og betingelser på den respektive virksomheds hjemmeside.
  3. Leveringsadresser på øer eller i bjerge uden adgang for lastbiler medfører ekstra tid og logistiske omkostninger. Efter aftale om ekstraomkostningerne for multimodal transport (færge, skibsfragt, helikopter osv.) vil NOVOFERM opkræve ekstraomkostningerne hos køberen i henhold til sine egne omkostninger plus et speditionstillæg på 25 % på de særlige fragtomkostninger. For pakkelevering gælder betingelserne for den kontraherede tjenesteudbyder.
    Alle øer, der har en direkte broforbindelse til fastlandet, betragtes ikke som øer (Fehmarn, Poel, Rügen, Usedom, Zingst), hvor priserne og transportbetingelserne for det nationale fastland gælder.
  4. Aflæsning, herunder transport til brugsstedet og opbevaring, er købers ansvar.
    Hvis køber ikke stiller gaffeltruck eller læssepersonale til rådighed, er vores transportør bemyndiget til selv at læsse godset af for købers regning og risiko.
  5. Hvis der ikke er noget aflæsningsudstyr (kran, gaffeltruck) til rådighed på aflæsningsstedet, kan en aflæsningshjælp (gaffeltruck) og betjeningspersonale stilles til rådighed på købers anmodning og for dennes regning. Ordren skal afgives senest umiddelbart efter modtagelse af forsendelsesmeddelelsen.
    I modsat fald skal yderligere udgifter eller returfragt refunderes af køberen.

  6. Medmindre andet er aftalt, afholder vi omkostningerne til fragt og emballage til en samlet værdi (pr. levering), hvis aktuelle beløb vi vil annoncere i vores prisliste for ekstraomkostninger og betingelser på den respektive virksomheds hjemmeside.

  7. NOVOFERM forbeholder sig retten til at fastsætte forskellige minimumsordreværdier for de enkelte koncernselskaber eller til at opkræve tillæg for minimumsmængder for ordrer under minimumsordreværdien.
  8. Ved pakkelevering af reservedele eller smådele med post eller fragtmand opkræver vi faste takster for porto og emballage afhængigt af forsendelsestypen, hvis aktuelle beløb vi offentliggør i vores prisliste for ekstraomkostninger og betingelser på den respektive virksomheds hjemmeside.
    Vi er kun ansvarlige for ankomsttidspunktet inden for rammerne af den bestilte transportørs vilkår og betingelser.

  9. Hvis priserne ikke er bindende aftalt skriftligt, gælder de priser, der er angivet i vores ordrebekræftelse, ellers de priser, der er gyldige på tidspunktet for kontraktens gennemførelse i overensstemmelse med vores relevante prisliste.
  10. Medmindre andet er aftalt (f.eks. faste priser), forbeholder de kontraherende parter sig ret til at ændre priserne, hvis råvarepriser, priser fra opstrømsleverandører, lønninger, transportomkostninger, skattesatser eller andre omkostningsfaktorer ændres med mere end 5 % mellem prisaftalen og udførelsen af ordren, og den specifikke ændring ikke var forudsigelig, da kontrakten blev indgået. Bevisbyrden ligger hos den part, der fremsætter kravet om justering.
    Kravet kan tidligst gøres gældende 4 måneder efter kontraktens indgåelse.

10 Betalingsbetingelser, inkassotilladelse, kontantrabat, betalingsmisligholdelse, værdiforringelse af aktiver, sikkerhedsstillelse, modregningsforbud, tilbageholdsret


  1. Medmindre andet er angivet i ordrebekræftelsen, forfalder nettokøbsprisen (uden fradrag) til betaling straks efter købers modtagelse af fakturaen.

  2. Ved nye kunder forbeholder NOVOFERM sig ret til for de enkelte koncernselskaber at kræve levering mod forudbetaling for de første to ordrer.

  3. Hvis installation er en tillægsydelse, skal den del af købsprisen, der skal betales for selve leveringen, betales kontant uden fradrag efter levering, uanset modtagelsen af varerne og uanset tidspunktet for installationsydelserne, inden for 10 dage fra fakturadatoen.

  4. Delvise leverancer skal betales separat i overensstemmelse med vores betalingsbetingelser.
  5. Betalinger skal ske direkte til os. Vores repræsentanter, salgsrepræsentanter, lagerchefer og lignende personer er kun bemyndiget til at modtage betalinger, hvis vi skriftligt har givet dem tilladelse til det.
    Betalinger til dem betragtes dog først som opfyldelse, når vi har modtaget betalingen.
  6. "NOVOFERM vil fremover udelukkende sende fakturaer pr. e-mail, men forbeholder sig ret til at vælge at sende fakturaer pr. post. Kunden accepterer hermed at modtage fakturaer elektronisk. Disse vil blive sendt i PDF-format til den e-mailadresse, som kunden har oplyst med henblik på modtagelse, eller alternativt til den tidligere kendte e-mailadresse. Kunden forpligter sig til at skabe de tekniske forudsætninger for at kunne hente fakturaen som aftalt. Kunden skal straks underrette os om enhver ændring af den e-mailadresse, der er angivet til elektronisk fakturering, og hæfter fuldt ud for de omkostninger, der måtte opstå i den forbindelse. Den elektroniske faktura anses for at være modtaget dagen efter modtagelsen af e-mailen.
    Kunden kan til enhver tid skriftligt tilbagekalde sit samtykke til elektronisk fakturering."
  7. Fradrag for kontantrabat er kun tilladt, hvis det udtrykkeligt er aftalt. Hvis der er aftalt et rabatfradrag i et enkelt tilfælde, gælder retten til at fratrække en rabat ikke, hvis der allerede findes en anden faktura med forsinket betaling fra køberen.
    Betalinger modregnes i så fald først i eventuelle rentekrav og de ældste udestående fordringer.
  8. Hvis der foreligger et SEPA-debiteringsmandat, vil debiteringen blive annonceret i fakturaen. I tilfælde af en indsigelse mod elektronisk fakturering og en aftalt betalingsfrist på mindre end 3 dage (postleveringstid for fakturaen) sendes fakturaen på forhånd i tekstform eller pr. fax til orientering. Den direkte debitering foretages i overensstemmelse med den indgåede aftale.
    For returnerede direkte debiteringer opkræver vi ud over de afholdte bankomkostninger rimelige behandlingsgebyrer for de interne behandlingsomkostninger, hvis aktuelle beløb vi annoncerer i vores prisliste for tilknyttede omkostninger og betingelser på den respektive virksomheds hjemmeside.
  9. Hvis det aftalte nettobetalingsmål overskrides, er vi berettiget til at opkræve morarenter på 9 procentpoint over den respektive basisrentesats, dog mindst 12 %, uden at dette berører vores øvrige lovbestemte krav.
    Bevis for lavere eller højere skader forårsaget af misligholdelse er tilladt.
  10. Eventuelle rabatter, bonusser og andre fordele annulleres for alle leverancer, der er berørt af betalingsforsinkelsen.
    Tildelte rabatter annulleres fuldt ud i tilfælde af forsinket betaling.

  11. Indgående rater eller betalinger uden betalingsfrist modregnes først i eventuelle rentekrav og derefter i den ældste restance, efter at betalingsmisligholdelse er indtrådt.
  12. Hvis køber misligholder forfaldne betalinger, eller hvis vi bliver bekendt med forhold, der giver anledning til berettiget tvivl om købers betalingsevne eller kreditværdighed, er vi uanset tidligere aftalte betalingsbetingelser berettiget til at kræve enten rimelig forudbetaling eller sikkerhedsstillelse efter vores valg. I tvivlstilfælde skal betalinger, der accepteres som kontanttransaktioner i insolvensbehandlinger, eller som anses for ikke at kunne anfægtes, betragtes som passende.
    Hvis dette krav ikke opfyldes, er vi også berettiget til at nægte at opfylde kontrakten efter udløbet af en rimelig frist og til at kræve erstatning i stedet for vederlag.
  13. I alle tilfælde indtil modtagelsen af vores meddelelse om annullering kan køberen genoprette de oprindeligt aftalte betalingsbetingelser ved at sende en direkte eksigibel, ubetinget og ubegrænset bankgaranti på beløbet for den udestående købspris inklusive ekstraomkostninger til emballage, forsendelse og transportomkostninger (for speditør, transportør, transportforsikringsselskab osv.), inklusive eventuelle krav på vederlag fra tillæg eller tjenester i henhold til afsnit IV. Hvis vederlaget ikke er aftalt, skal det sædvanlige, rimelige vederlag sikres.
    På anmodning vil vi informere dig om det sikkerhedsbeløb, der kræves efter vores mening, som vi er bundet til i henhold til klausulen.
  14. I tilfælde af manglende overholdelse af betalingsfristen eller indgivelse af insolvensbegæring kan vi forbyde installation eller videresalg af de leverede varer og kræve, at de overdrages til os.
    De rettigheder og forpligtelser, der følger af afsnit II, punkt 15 (ejendomsforbehold), forbliver uberørt.

  15. Køber kan kun modregne med modkrav, hvis disse er ubestridte eller retskraftigt fastslået, eller hvis en verserende retstvist ikke forsinkes af modregningen.
  16. Det samme gælder for købers udøvelse af tilbageholdelsesret.
    Køber er dog kun berettiget til at udøve en tilbageholdelsesret, hvis den er baseret på det samme kontraktforhold.

11 Undersøgelses- og reklamationspligt, klager

  1. Transportskader (især synlige emballageskader, glasskår osv.) og mængdeafvigelser skal kontrolleres på stedet ved levering og straks anmeldes til transportøren og bekræftes skriftligt af denne. Køber skal stille egnet personale til rådighed til dette formål.
    Hvis varerne ikke kan overdrages og accepteres umiddelbart efter levering til byggepladsen, skal køberen bevise, at leveringen var ufuldstændig eller har transportskader.

  2. Reklamationer over åbenlyse skader, fejlleveringer og andre åbenlyse mangler samt over, at leverancen er ufuldstændig, skal meddeles os skriftligt umiddelbart efter leveringen.
  3. De af os leverede varer skal straks undersøges for mangler, også selvom der tidligere er sendt prøver.
    (Del)leverancen anses for godkendt, hvis vi ikke har fået skriftlig besked om åbenlyse mangler eller mangler eller kvalitetsafvigelser, der kan erkendes ved en korrekt undersøgelse, inden købers installation eller videreforarbejdning eller inden for en præklusiv periode på 8 dage efter ankomst til bestemmelsesstedet.

  4. Mangler og afvigelser, der først viser sig senere, skal anmeldes skriftligt inden for en udelukkelsesfrist på 8 dage efter opdagelsen.
  5. Køber er kun berettiget til følgende mangelkrav og i tilfælde af videresalg af varen de lovbestemte regresrettigheder, hvis han har opfyldt sine forpligtelser til at undersøge og give meddelelse om mangler som aftalt.
    Udelukket fra garantien er især mangler, der først blev rapporteret, efter at leveringsemnet var blevet behandlet eller transformeret på trods af genkendelige mangler.
  6. Vi skal have mulighed for at kontrollere reklamationen, hvis dette er muligt. Køber er forpligtet til at sende os meningsfulde fotografier eller beskrivelser af manglen, dens symptomer eller årsager sammen med reklamationen, i det omfang dette forekommer rimeligt i forhold til reklamationen.
    I modsat fald bortfalder mangels- og garantikrav, hvis leveringstilstanden ikke længere kan fastslås uden tvivl.

  7. Omkostninger, der opstår for os på grund af uberettigede reklamationer, især rejseudgifter, bæres af køberen.

12 Garantier, mangelkrav, garantiperiode

  1. Garantierklæringer skal udtrykkeligt angives som sådanne i ordrebekræftelsen eller efterfølgende aftales skriftligt.
    De særlige garantibetingelser i afsnit II, punkt 14n gælder.
  2. Reklameoplysninger om vores produkters egenskaber, deres forarbejdning og anvendelse, om særlig målnøjagtighed og om overholdelse af DIN-forskrifter bliver kun en del af kontrakten eller den garanterede kvalitet, hvis dette udtrykkeligt er aftalt i det pågældende tilfælde.
    Produktændringer er mulige til enhver tid og kan resultere i, at reklameoplysninger er forældede.
  3. Der gives ingen garanti for forskelle i kvalitet, dimensioner, tæthed, vægt osv., hvis sådanne forskelle ikke overstiger afvigelser, der er sædvanlige i branchen og materialet, især hvis de ligger inden for toleranceområdet for kvalitetsretningslinjer eller standarder.
    Særlige krav til præcis målnøjagtighed skal udtrykkeligt angives i ordren og bekræftes af os.

  4. Vi påtager os intet ansvar for fejl eller skader, der skyldes følgende årsager

    • forkert eller uagtsom brug og håndtering
    • forkert opbevaring
    • forkert montering, installation eller forkert idriftsættelse af køberen eller tredjeparter
    • forkert eller utidig påføring af beskyttende belægninger
    • brug af uegnede malinger, mørtler, klæbemidler osv.
    • egenskaber eller krav til den installationssituation, som køberen har planlagt for leveringsemnet, og som ikke var kendt, da kontrakten blev indgået.
    • Manglende overholdelse af beskyttelsesbestemmelser eller beskyttelsesinstruktioner i individuelle tilfælde
    • Manglende overholdelse af installations-, betjenings- eller vedligeholdelsesinstruktioner
    • Manglende eller forkert instruktion af brugeren/betjeningspersonalet
    • Manglende prøvedrift
    • naturlig slitage
    • naturlig slitage
    • lysbetingede farve- og overfladeændringer
    • manglende eller forkert vedligeholdelse, især på grund af manglende overholdelse af vedligeholdelsesinstruktionerne
    • brug af uegnede driftsmaterialer
    • brug af uegnede reservedele af køberen eller tredjeparter
    • Forkert eller mangelfuld vedligeholdelse eller reparation udført af køber eller tredjepart
    • Kemiske, elektroniske eller elektriske påvirkninger (f.eks. magnetfelter) eller andre uegnede omgivelsesbetingelser


    • Forkert indgriben fra køberens eller tredjeparts side, forudsat at årsagerne ikke kan tilskrives vores fejl.

     


  5. Ved rettidig og berettiget reklamation afhjælper vi efter eget valg manglen eller leverer en erstatningsdel.
  6. Udskiftede dele bliver vores ejendom.
    Godkendelse til skrotning eller anden miljøvenlig bortskaffelse i henhold til den tyske lov om genbrugshåndtering skal aftales med os.

  7. Vi skal have en rimelig frist til at foretage erstatningsleverancer.
  8. Medmindre andet er aftalt, skyldes efteropfyldelse for efterfølgende levering ab fabrik og for efterfølgende forbedring på installationsstedet.
    Vi har ret til at lade afhjælpning af mangler udføre på stedet af vores medhjælpere.
  9. I tilfælde af afhjælpning af mangler bærer vi de nødvendige udgifter, forudsat at disse ikke øges, fordi leveringsgenstanden befinder sig på et andet sted end opfyldelsesstedet. Ekstraomkostninger, der opstår som følge af, at mangelkrav uden vores viden på tidspunktet for kontraktens indgåelse skal opfyldes uden for Forbundsrepublikken Tyskland, skal bæres af køberen. Vi er berettiget til at kræve et rimeligt forskud på de yderligere omkostninger, der sandsynligvis vil opstå.
    For så vidt der betales for arbejdsomkostninger, accepteres kun de standardtider, der er fastsat for vores egne tjenester til de sædvanlige arbejdsomkostninger i det respektive land.

  10. Hvis manglen ikke påvirker anvendeligheden, og der ikke er tale om en væsentlig mangel, er vi berettiget til at give et afslag i prisen i stedet for efteropfyldelse.

  11. Købers yderligere krav forudsætter, at væsentlige mangler ikke er blevet afhjulpet af os inden for rimelig tid, eller at to forsøg på at afhjælpe den samme mangel er mislykkedes, medmindre yderligere forsøg på at afhjælpe manglen er hensigtsmæssig og rimelig for køber på grund af leveringsgenstanden.

  12. Selv efter fristens udløb er vi berettiget til at foretage efteropfyldelse, indtil vi har modtaget en klar erklæring fra køber, der udtrykkeligt afviser yderligere ydelser fra os.

  13. I stedet for afbestilling og erstatning i stedet for opfyldelse kan køberen kræve omkostningerne til selvstændig opfyldelse eller udskiftning, forudsat at disse ikke overstiger nettoordreværdien af den defekte del af leverancen.
  14. Godtgørelse af omkostninger til installation og fjernelse i tilfælde af videresalg til købers kunder sker kun i tilfælde af mangler, der ikke kan opdages ved en korrekt inspektion forud for videresalget. Omkostningsgodtgørelsen er beløbsmæssigt begrænset.
    For så vidt angår refusion af arbejdsomkostninger, accepteres kun de standardtider, der er fastsat for vores egne tjenester til de sædvanlige arbejdsomkostninger i det respektive land, hvis køberen skyldigt har ladet en frist, der er fastsat af kunden for efterfølgende ydeevne (afhjælpning af mangler), udløbe uden at tilbyde efterfølgende ydeevne.

  15. Der kan ikke erklæres ophævelse på grund af ubetydelige mangler, og - hvis vi skylder opfyldelse - kan accept ikke nægtes.
  16. Det svarer til accept, hvis køberen ikke accepterer inden for to uger efter meddelelse om færdiggørelse eller slutfaktura, selvom han er forpligtet til at gøre det.
    Et forbehold for mangler skal erklæres inden for denne periode.
  17. Varigheden af garantien for alle leverancer og ydelser reguleres af de lovbestemte frister, medmindre andet er fastsat nedenfor.
    I tilfælde af begrænsning i henhold til § 438, stk. 1, nr. 3, er garantiperioden 1 år, hvis køberen er en købmand i henhold til den tyske handelslovgivning, og købekontrakten er en kommerciel transaktion.

  18. Hvis der er aftalt accept, begynder udløbet af perioden på den sidste acceptdag, forekomsten af virkningerne af accept (i tilfælde af afkald på accept, accept ved købers afgørende adfærd eller efter udløbet af perioden i overensstemmelse med § 640 (II) BGB), eller senest med forekomsten af misligholdelse af accept.
  19. Udløbet af forældelsesfristen hverken afbrydes eller suspenderes af meddelelse om mangler, opfølgende korrespondance, foranstaltninger til kontrol og identifikation af mangler og efterfølgende opfyldelse.
    Disse virkninger skal udtrykkeligt aftales i hvert enkelt tilfælde.

  20. Erstatning for skader på grund af mangler begrænses af den følgende ansvarsaftale i afsnit II, punkt 13.
  21. Krav på grund af mangler kan ikke overføres eller overdrages uden vores forudgående samtykke. Den eneste kravstiller er køberen.
    Garantikrav kan overdrages i henhold til bestemmelserne i garantibetingelserne i afsnit II, punkt 14.

13 Ansvar


  1. Obligatoriske bestemmelser i produktansvarsbestemmelserne forbliver upåvirket.

  2. Vi hæfter i henhold til de lovmæssige bestemmelser for garantibrud, personskader og i det omfang, vi, vores juridiske repræsentanter eller vores medhjælpere har gjort os skyldige i forsæt eller grov uagtsomhed.

  3. Såfremt vi, vores juridiske repræsentanter eller vores medhjælpere uagtsomt overtræder en væsentlig kontraktlig forpligtelse, hvis manglende overholdelse bringer kontraktens formål i fare, er vores erstatningsansvar for materielle skader begrænset til den forudsigelige, typisk forekommende skade.

  4. Yderligere krav er udelukket.

  5. For så vidt som vores ansvar er udelukket eller begrænset, gælder dette også for det personlige ansvar for vores medarbejdere, arbejdere, vikarer, repræsentanter og stedfortrædere.
  6. Køber skal straks informere os, hvis der er fare for skade.
    Vi er ikke ansvarlige for skader, der kunne have været undgået, hvis vi var blevet informeret i god tid.

  7. For at undgå følgeskader - især på grund af manglende eller begrænset brugsmulighed - skal køberen have et tilstrækkeligt antal reservedele (især alle sliddele), driftsmaterialer osv. på lager.

14 Garantibetingelser

  1. For handelsvarer (tredjepartsprodukter) gælder de respektive producenters garantibetingelser.
    Vi giver kun en uafhængig garanti i henhold til de følgende betingelser for NOVOFERM-produkter som producent.
  2. Tilbuddet om garantikontrakten er rettet til køberen som kontraktpartner. Hvor der gives garantitilbud, er disse indeholdt i de respektive produktbeskrivelser (installations-, betjenings- eller vedligeholdelsesvejledninger). Vi stiller den aktuelt gyldige version til rådighed på NOVOFERMs hjemmeside.
    Vi udsteder ikke en formel erklæring om accept.
  3. Garantiløftet og de respektive betingelser, hvorunder kravet ydes, afhænger af produktet.
    Generelt gælder følgende begrænsninger:
  4. Den lovede garantiperiode begynder med overførslen af risikoen for udførelsen til køberen, men senest når den garanterede vare overdrages.
    Den eventuelle senere behandlings- eller installationstid er ikke afgørende og fører ikke til en ny start af perioden, selvom garantikravet overføres fra køberen til hans kunde.
  5. Garantikravet er altid kun for gratis reparation eller, efter vores skøn, erstatning (delvis) levering.
    Fjernelses- og installationsomkostninger er ikke dækket af garantien.

  6. Garantikravet bortfalder, hvis de underliggende omstændigheder er baseret på årsager, som køberen eller kunden selv er ansvarlig for, især i tilfælde af:
    • forkert eller uagtsom brug og håndtering
    • ukorrekt opbevaring
    • ukorrekt montering, installation eller ukorrekt idriftsættelse af køberen eller tredjeparter
    • forkert eller utidig påføring af beskyttende belægninger
    • brug af uegnede malinger, mørtel, klæbemidler osv.
    • Manglende overholdelse af beskyttelsesbestemmelser eller beskyttelsesinstruktioner i individuelle tilfælde
    • Manglende overholdelse af installations-, drifts- eller vedligeholdelsesinstruktioner
    • Manglende eller forkert instruktion af brugeren/betjeningspersonalet
    • naturlig slitage
    • naturlig slitage
    • lysbetingede farve- og overfladeforandringer
    • manglende eller forkert vedligeholdelse, især på grund af manglende overholdelse af vedligeholdelsesvejledningen
    • brug af uegnede driftsmaterialer
    • Brug af uegnede reservedele af køberen eller tredjeparter
    • Forkert eller mangelfuld vedligeholdelse eller reparation udført af køber eller tredjepart
    • Kemiske, elektroniske eller elektriske påvirkninger (f.eks. magnetfelter) eller andre uegnede omgivelsesbetingelser

    • Forkert indgreb af køber eller tredjepart
  7. Hvis køberen ønsker at overføre kravene fra garantikontrakten til sin kunde, skal der indsendes en garantiansøgning. Til dette formål skal kundens adressedata og installationsstedet for det berørte produkt oplyses med kundens samtykke (art. 6 (I) (a) GDPR). Den udfyldte garantiansøgning skal underskrives af kunden.
    Vi forbeholder os ret til at afvise overførsel af garantikrav i individuelle tilfælde af objektive årsager.

15 Ejendomsforbehold (udvidet, udvidet), opbevaringsforpligtelser, factoring, realisering

  1. Bestemmelserne i denne § 15 stk. 2 til 15 gælder ikke for forudbetaling og kontant betaling (fuld betaling af købsprisen før eller ved levering).
    I modsat fald (fuld betaling af købsprisen først efter levering) er følgende rettigheder og forpligtelser aftalt:

  2. Indtil fuld betaling af alle vores krav fra leverancer og tjenester, som vi har ret til mod køberen nu eller i fremtiden, får vi følgende sikkerhedsstillelser, som vi frigiver på anmodning efter eget skøn, for så vidt som deres værdi overstiger vores samlede krav med mere end 10% på vedvarende basis:

  3. Varerne forbliver vores ejendom.
  4. Ejendomsforbeholdet forbliver i kraft, selv om enkelte krav er inkluderet i en løbende konto, og saldoen er trukket eller anerkendt (løbende kontoforbehold).
    I tilfælde af flere forretningstransaktioner forbliver ejendomsforbeholdet i kraft, selv om en levering er betalt, men der stadig er en udestående saldo fra andre leverancer (udvidet ejendomsforbehold).

  5. Køber er berettiget til at forarbejde forbeholdsvaren i almindelig forretningsgang, så længe han ikke er i betalingsmisligholdelse.
  6. Forarbejdning eller ombygning skal altid udføres for os som producent, men uden nogen forpligtelse over for os.
    Hvis varen forarbejdes sammen med genstande, materialer eller andre tredjepartsværdier, der ikke tilhører os, også for en tredjepart som producent, får vi medejerskab til den nye vare i forholdet mellem værdien af vores varer og tredjepartsværdierne på tidspunktet for forarbejdningen.
  7. Hvis vores (med)ejendomsret bortfalder som følge af blanding, sammenstilling eller forarbejdning, aftales det hermed, at købers (med)ejendomsret til den ensartede vare overgår til os i forhold til dens værdi (fakturaværdi). Køber skal opbevare, vedligeholde og forsikre (med)ejendomsretten vederlagsfrit og forsvarligt og skal sikre, at (med)ejendomsretten ikke udgør nogen risiko for tredjemand.
    Varer, som vi har ret til (med)ejerskab til, kaldes i det følgende for forbeholdsvarer.
  8. Køber er berettiget til at sælge forbeholdsvaren i almindelig forretningsgang, så længe han ikke er i betalingsmisligholdelse. Pantsætning eller overdragelse til sikkerhed er ikke tilladt. Køber overdrager hermed til os som sikkerhed alle krav, der opstår som følge af videresalg eller anden juridisk grund (saldo fra løbende konto, vederlag for installation, refusion af forsikring, erstatning for skade) med hensyn til de varer, der er underlagt ejendomsforbehold, med et beløb svarende til fakturaværdien af de varer, der er underlagt ejendomsforbehold. Overdragelsen påvirkes ikke af det faktum, om installationen udføres af os, køberen eller stedfortrædende agenter for den ene eller den anden kontraherende part. Køber har en tilbagekaldelig tilladelse til at inddrive de krav, der er overdraget til os, for sin egen regning i eget navn.
    Denne tilladelse til direkte debitering kan tilbagekaldes af os, hvis køberen ikke opfylder eller ikke kan opfylde sine betalingsforpligtelser korrekt.
  9. Køber er kun bemyndiget til at sælge det krav, der er overdraget til os som følge af forretningstransaktioner med sine kunder, til en faktor i form af ægte factoring efter vores samtykke. Kravet mod factor overdrages allerede nu til os med 110 % af fakturaværdien af de pågældende varer med ejendomsforbehold. Hvis kravet mod factor også tjener som sikkerhed for andre leverandører med ejendomsforbehold, er overdragelsen begrænset til den andel, der følger af forholdet mellem alle krav mod kunden, der er sikret ved ejendomsforbehold og overdragelse (forholdsmæssig andel).
    Ved faktorens betaling af købsprisen for fordringen forfalder vores krav mod kunden fra det pågældende kontraktforhold straks og uden fradrag af rabat.
  10. I tilfælde af tredjemands adgang til forbeholdsvaren skal køberen gøre opmærksom på vores ejendomsret og straks underrette os.
    Eventuelle omkostninger og skader, der er forårsaget af en sådan adgang, bæres af køberen, for så vidt som disse ikke kan inddrives fra tredjeparter.
  11. I tilfælde af købers misligholdelse af kontrakten - især betalingsmisligholdelse - er vi berettiget til at tage forbeholdte varer tilbage. I dette tilfælde accepterer køberen hermed tilbagetagelsen af de reserverede varer. Hvis de varer, der er underlagt ejendomsforbehold, er i tredjemands besiddelse, overdrager køberen hermed sine krav på restitution mod tredjemand til os. Såfremt tredjemand har berettigede krav på forbeholdsvaren, skal der tages hensyn til disse.
    Som indirekte ejer af de varer, der er underlagt ejendomsforbehold, har vi ret til at komme ind i købers lokaler.

  12. Hverken vores tilbagetagelse eller beslaglæggelse af de forbeholdte varer eller videregivelse af overdragelsen som sikkerhed udgør en annullering af kontrakten, hvis køberen selv er en købmand i henhold til de handelsretlige bestemmelser.

  13. På vores anmodning er køberen forpligtet til at give oplysninger om alle overdragne krav, især at give en liste over debitorerne med navne, adresser, kravets størrelse, dato og nummer på fakturaerne og på anmodning at give de dokumenter, der kræves for at håndhæve kravene.

  14. Vi er berettiget til at bruge de varer, der er underlagt ejendomsforbehold, og køberens aktiver, som er underlagt vores faktiske indflydelse, som sikkerhed og til at realisere dem på det åbne marked efter mislykket tilbud om en passende indløsningssum, hvis køberen selv er en købmand i henhold til handelsretlige bestemmelser.
  15. Den realiserbare værdi (sikkerhedsværdien) er afgørende for værdiansættelsen af alle sikkerhedsstillelser.
    Hvis denne ikke kan fastsættes på en rimelig måde og inden for en rimelig frist, er vi berettiget til at anvende leveringsprisen uden hensyntagen til tillægsydelser, moms, rabatter, afslag samt fragt og andre følgeomkostninger til værdiansættelse af varesikkerheder; den nominelle værdi er afgørende for værdiansættelse af tilgodehavender.

16 Tekniske ændringer


Vi kan foretage tekniske ændringer, der tjener til at forbedre leveringsgenstanden, uden købers forudgående samtykke, forudsat at ændringerne er rimelige for køber.

17. Erklæring om databeskyttelse

Vi gør opmærksom på, at NOVOFERM behandler data om forretningstransaktioner elektronisk og forbeholder sig ret til at overføre de data, der er nødvendige for at opnå kreditforsikring, til forsikringsselskabet.
Vær også opmærksom på vores databeskyttelseserklæringer og vilkår for brug af internettjenester, der er offentliggjort på NOVOFERMs hjemmeside.

18 Lovvalg for internationale forretningstransaktioner


Disse vilkår og betingelser og hele det juridiske forhold mellem os og køberen er underlagt lovgivningen i Forbundsrepublikken Tyskland under udelukkelse af FN's konvention om aftaler om internationale køb af 11. april 1980 (CISG - "Wiener Kaufrechtskonvention").

19 Gældende kontraktsprog, fortolkningsregler

  1. Medmindre andet er aftalt, er kontraktsproget tysk. Hvis der ud over ordrebekræftelsen på tysk findes en version på købers sprog eller et andet fremmedsprog, er det alene den tyske version, der er afgørende for fortolkningen af kontrakten.
    Hvis der kun findes en ordrebekræftelse på et fremmedsprog, er dens ordlyd oversat til tysk afgørende for fortolkningen af kontrakten.

  2. Hvis der er uenighed mellem aftaleparterne om ordlyden af en oversættelse i henhold til stk. 1, skal der i fællesskab og for begge parters regning bestilles en offentligt udpeget dokumentoversætter, hvis oversættelsesordlyd skal være afgørende for fortolkningen af kontrakten.

  3. Hvis spørgsmålet om fortolkningen af kontrakten eller den gældende version ikke kan afklares ved fælles overenskomst, skal den kompetente domstol selvstændigt fastlægge fortolkningsgrundlaget.

20. Betalingssted, værneting


  1. Hvis køberen er en erhvervsdrivende i henhold til den tyske handelslov (HGB), en juridisk person i henhold til offentlig ret eller en særlig fond i henhold til offentlig ret, er stedet for opfyldelse af købers kontraktlige forpligtelser over for:
    • Novoferm GmbH med hjemsted i 46419 Isselburg-Werth
    • Novoferm Vertriebs GmbH med hjemsted i D-46419 Isselburg-Werth
    • Novoferm Spare Parts GmbH med hjemsted i D-46459 Rees
    • DSS Docking Solution und Service GmbH med hjemsted i D-30419 Hannover
    • Novoferm Verladetechnik und Service GmbH med hjemsted i D-52353 Düren
    • Novoferm tormatic GmbH med hjemsted i D-44145 Dortmund
    • Novoferm Riexinger Türenwerke GmbH med hjemsted i D-74336 Brackenheim-Hausen

    • Novoferm Siebau GmbH, hvis forretningsadresse er i D-57223 Kreuztal.

  2. Hvis køberen er en købmand i henhold til den tyske handelslov (HGB), en juridisk person i henhold til offentlig ret eller en særlig fond i henhold til offentlig ret eller ikke har et registreret kontor i Forbundsrepublikken Tyskland, er det eksklusive sted for jurisdiktion for alle tvister, der opstår direkte eller indirekte fra kontraktforholdet med:
    • Novoferm GmbH D-46419 Isselburg-Werth (AG Bocholt)
    • Novoferm Vertriebs GmbH D-46419 Isselburg-Werth (AG Bocholt)
    • Novoferm Spare Parts GmbH D-46459 Rees (AG Coesfeld)
    • DSS Docking Solution und Service GmbH D-30175 Hannover (AG Hannover)
    • Novoferm Verladetechnik und Service GmbH D-52353 Düren (AG Düren)
    • Novoferm tormatic GmbH D-44145 Dortmund (AG Dortmund)
    • Novoferm Riexinger Türenwerke GmbH D-74072 Heilbronn/Neckar (AG Heilbronn)

    • Novoferm Siebau GmbH D-46459 Rees (AG Coesfeld) Dette gælder tilsvarende for retssager mod køberen. Vi er dog også berettiget til efter eget skøn at anlægge sag ved købers forretningssted.

Afsnit III Kontrakt om arbejde og materialer

21. Supplement til afsnit II, punkt 5: Manglende accept af særlige varer

  1. Hvis og i det omfang den oplagrede leveringsgenstand er fremstillet efter købers specifikationer eller ikke umiddelbart kan sælges andetsteds på grund af købers specifikationer (specialvarer), og køber ikke betaler købsprisen og/eller omkostningerne til oplagring og oplagring trods fastsættelse af en frist og trussel om at ødelægge varerne, er vi berettiget til at ødelægge varerne for købers regning og risiko. I dette tilfælde skal køber betale købesummen, omkostningerne til opbevaring og afhentning, lageromkostninger og destruktionsomkostningerne efter fradrag af varens skrotværdi.
    Køber er berettiget til inden for fristen at fremkomme med forslag til anvendelse, der minimerer skaden, og til når som helst efter betaling at afhente varen for egen regning eller selv at lade den oplagre.

  2. Specialvarer er generelt udelukket fra ombytning eller annullering.

22. Købers medvirken, efterfølgende ændringsønsker, ingen returnering af varer, indvirkning på pris og leveringstid

  1. En eventuel leveringsfrist begynder først efter modtagelse af alle dokumenter, der er nødvendige for udførelsen af ordren, afklaring af alle detaljer, der er væsentlige for produktionsstart, efter godkendelse af planerne for produktion eller indkøb af varerne og efter modtagelse af betaling, for så vidt der blev aftalt en forfaldsdato for betaling umiddelbart efter ordreafgivelsen.
    Overholdelse af leveringstiden eller udførelsestiden fra vores side forudsætter, at alle kommercielle og tekniske spørgsmål mellem de kontraherende parter er blevet afklaret, og at alle købers forpligtelser til at samarbejde er blevet opfyldt.
  2. Hvis køber er forpligtet til at samarbejde, eller hvis køber er forpligtet til at udføre en samarbejdshandling, der er væsentlig for opfyldelsen af kontrakten, vil vi anmode om dette uformelt inden fremstillingen af leveringsemnet.
    Den aftalte leveringsfrist forlænges i henhold til stk. 4, medmindre forsinkelsen skyldes os.
  3. Selv uden anmodning forlænges den aftalte leveringsfrist, hvis og så længe køberen ikke har opfyldt sine kontraktlige forpligtelser, pligter og samarbejdsforpligtelser, der blev aftalt på tidspunktet for kontraktens indgåelse. Dette gælder især, hvis køberen:






    - levering af planer eller data (for leveringsemnet eller byggeprojekter, der skal fremstilles eller bearbejdes med det) - levering af materiale eller tilbehør (for leveringsemnet eller byggeprojekter, der skal fremstilles eller bearbejdes med det) - levering af de nødvendige officielle certifikater eller tilladelser - rettidig godkendelse af produktionstegningerne eller - betaling af en aftalt forudbetaling eller betaling på konto
  4. Hvis fremstillingen eller leveringen eller vores tilknyttede ydelse midlertidigt forhindres eller forsinkes af årsager, som vi ikke er ansvarlige for, forlænges leveringstiden (eller ydelsestiden) tilsvarende med den kontrollerbare varighed af hindringen. Ved beregning af forlængelsen af fristen skal der tages hensyn til en rimelig opstartstid for genoptagelse af udførelsesaktiviteterne. Krav om opfyldelse fra kundens side eller krav om opfyldelse i stedet for opfyldelse i hindringsperioden er udelukket.
    Efterfølgende anmodninger om ændringer eller tilføjelser fra køberens side skal forlænge leveringstiden tilsvarende på en rimelig måde.

  5. Hvis produktion eller levering eller vores ydelse forsinkes på grund af disse omstændigheder eller på købers anmodning, faktureres og refunderes eventuelle ekstraomkostninger, der er opstået som følge heraf, af køber.
  6. Ændringer efter godkendelse af planerne for produktion eller indkøb er kun mulige mod betaling af de allerede afholdte omkostninger. Behandlingsomkostningerne for den efterfølgende ændring vil blive opkrævet til kostpris, dog mindst 80 EUR plus moms. Ordreændringer efter produktionsstart er ikke længere mulige.
    Varer, der er fremstillet på bestilling, er generelt udelukket fra returnering.

23. Tillæg til afsnit II, punkt 11: Garanti

  1. Ved produktion efter købers tegninger er vi - uanset andre garanti- og ansvarsbegrænsninger - kun ansvarlige for udførelsen i overensstemmelse med tegningerne. Det samme gælder for købers øvrige krav og specifikationer.
    Vi vil gøre opmærksom på eventuelle erkendelige forbehold.



  2. Vi påtager os intet ansvar for mangler eller skader baseret på følgende årsager: - Manglende eller forkert samarbejde (jf. samarbejdspligt pkt. 22).

  3. Vi skal have en rimelig frist til at foretage erstatningsleverancer, især den tid, der kræves til fremstilling af erstatningsvarerne.

Afsnit IV Supplerende betingelser for supplerende montageydelser

24 Anvendelsesområde

  1. Hvis vi ud over leveringen også skylder montering af de leverede genstande, gælder følgende supplerende betingelser for montering. Disse betingelser gælder ikke for separat bestilte renoverings-, montage-, reparations- eller vedligeholdelsesydelser, inspektions-, vedligeholdelses- eller testydelser (ydelser).
    De erstatter kun bestemmelserne i afsnit II og III, hvis dette udtrykkeligt er angivet.
  2. Bestemmelserne i VOB/B finder kun anvendelse, hvis det udtrykkeligt er aftalt.
    Bestemmelserne om ejendomsforbehold (afsnit II, punkt 15) forbliver uberørt af dette som en del af kontrakten.

25. Overdragelse af forpligtelsen til at udføre


  1. Montageydelser, der er bestilt i fællesskab, overdrages til en tredje virksomhed eller person til udførelse efter vores skøn.

  2. Den bemyndigede tredjepart er vores stedfortræder i henhold til afsnit II, paragraf 13 (5).
  3. Den bemyndigede tredjepart har ingen repræsentationsbeføjelser. Ved bestillinger (f.eks. reservedele, tillægsydelser, ændringsønsker osv.) er de budbringere og videresender køberens/ordregiverens hensigtserklæring til os som led i den almindelige forretningsgang.
    For at undgå forsinkelser eller manglende modtagelse bør ændringsanmodninger, ordrer eller lignende sendes direkte fra køber/ordregiver til vores ansvarlige projektleder.

26 Købers/ordregivers forpligtelse til at medvirke til arbejdets forberedelse

  1. Køber/ordregiver skal træffe alle forberedelser til gennemførelse af en uhindret og problemfri installation.
    Medmindre andet er aftalt, skal han aflyse vores service, når forudsætningerne er opfyldt.
  2. Ved brand- og røgsikringslukninger skal væggene og dør- og portåbningerne fremstilles som angivet i den generelle bygningsinspektørgodkendelse og den monteringsvejledning, der gælder for produktet. De relevante dokumenter er tilgængelige på www.novoferm.de.
    Dimensionstolerancerne skal være i overensstemmelse med DIN 18100.
  3. I tilfælde af "røgtætte" døre, skydedøre, rulle- og ledhejseporte skal gulvets planhedstolerance i tærskelområdet implementeres på stedet i overensstemmelse med DIN 18202 tabel 3, linje 4 med øgede krav.
    Desuden skal gulvet være glat, jævnt og sømløst i overensstemmelse med specifikationerne i vores generelle bygningsinspektoratsgodkendelse (AbZ) eller det generelle bygningsinspektorats testcertifikat (AbP).

  4. Ved montagestart skal alle dør- og portåbninger være frie, så vores montører kan begynde at arbejde uden ventetid.
  5. Ved læssebroer kan hele installationen udføres på én gang og uden afbrydelser og involverer ikke noget mejsel- eller brydearbejde eller noget murer-, pudse-, beton-, tætnings- eller fugearbejde. Der skal være adgang til dock levellers gruber udefra med teleskopiske gaffeltrucks.




    Følgende ydelser på stedet er gratis for NOVOFERM på den angivne leveringsdato: - Eventuel nødvendig underkonstruktion (hvis den ikke er inkluderet i det aftalte ydelsesomfang). - Eventuelle nødvendige elektriske forbindelser (afhængigt af produktet) eller byggestrøm (400 V, 16 A) lægges frem til åbningen. - Metermarkering ved hver døråbning. - Plan, bærende og forskydningsfri installationsoverflade.



    Stiger, udstyr og løfteplatforme skal være stabile. - Lukket bygningskonstruktion i området omkring porte og dockleveller (tag og væg regntæt). - Fast, plant og bærende halgulv op til mindst 250 mm over overkanten af det færdige gulv. - Om nødvendigt rengøring af de produkter, der leveres af NOVOFERM, fra enhver forurening forårsaget af tredjeparter på byggepladsen.



  6. For at sikre, at varerne kan transporteres til installationsstedet uden hindringer og ekstra omkostninger, kræves følgende samarbejde fra køberen/ordregiveren: - Der skal sikres en aflæsningsfacilitet i nærheden af bygningen, som er tilgængelig med en rammestyret lastbil (40 tons) - For at gøre det muligt at levere varerne til bygningen med vores lastbilmonterede gaffeltruck.



    Der skal være et tilstrækkeligt stort, plant og asfalteret område til aflæsning og transport til opstillingsstedet. - Der skal være adgang til bygningen og en transportvej til opstillingsstedet, som er dimensioneret efter produktstørrelsen. - Der skal også være en passende kørbar transportvej til de enkelte etager inden for bygningen. - Der skal være faste standpladser af passende størrelse på begge sider af opstillingsåbningerne.

  7. I umiddelbar nærhed af byggepladsen skal der gratis stilles passende parkeringsfaciliteter til rådighed for montagekøretøjerne.

  8. Køber/ordregiver skal stille et passende aflåseligt rum/container til rådighed i bygningen til opbevaring af døre, porte og tilbehør.
  9. Hjælpearbejdere til eventuel transport, mejselarbejde, hjælpematerialer som f.eks. løftegrej, elektricitet, vand osv. skal stilles til rådighed af køber/ordregiver i god tid og uden beregning på monteringsstedet.
    Stanse- og murerarbejde, opstilling og nedtagning af stilladser samt montagearbejde skal udføres af køber/ordregiver.

  10. Ekstraomkostninger, der opstår på grund af vanskeligheder og forhindringer forårsaget af kunden, og ekstraudgifter for den installationsentreprenør, der er bestilt til udførelsen, skal debiteres køberen/ordregiveren mod bevis.

27 Sikkerhed på byggepladsen, miljøvenlig bortskaffelse

  1. Køberen/ordregiveren er ansvarlig for sikkerheden på byggepladsen. Vores specialiserede byggeledelse eller vores montører vil gøre opmærksom på eventuelle erkendte risici. Hvis farekilden ikke fjernes med det samme, skal monteringen i de truede monteringsområder aflyses.
    Eventuelle ekstraomkostninger, der opstår som følge heraf, vil blive videregivet til køberen/ordregiveren mod fremlæggelse af bevis.
  2. Køberen/ordregiveren er ansvarlig for at stille affaldscontainere og murbrokker til rådighed, hvori vi kan aflevere vores emballagemateriale eller murbrokker, som vi har forårsaget. Miljømæssig forsvarlig bortskaffelse sker for købers/ordregivers regning og risiko.
    Hvis der ikke er en container til rådighed, bortskaffer vi den for købers/ordregivers regning og risiko.

28. Udførelse af montage, visuel inspektion og risikoovergang ved brug af ydelsesgenstande på byggepladsen


  1. Vi udfører monteringen inden for rammerne af VOB/C, metalkonstruktionsarbejde DIN 18360. I henhold til VOB/C er bl.a. murer- og mejselarbejde, støbning og elastisk fugning af vægforbindelser ikke tillægsydelser og derfor ikke en del af ordren, medmindre det udtrykkeligt er medtaget i ordren (se § 29, stk. 6).
  2. Når det drejer sig om elektrisk drevne produkter (døre, porte osv.), foretager vi om muligt en prøvekørsel i forbindelse med låsesmedens installation for at kontrollere dørens funktion.
    Hvis køberen/ordregiveren ønsker, at vi skal foretage den første idriftsættelse, skal vi opkræve den arbejdstid og de rejseudgifter, der er forbundet hermed.
  3. Køber/ordregiver er forpligtet til at foretage en visuel kontrol efter montering af døren for at dokumentere, at der ikke er sket skader. Hvis brugen af de installerede ydelsesgenstande allerede er planlagt inden overtagelsen, overgår risikoen for vederlag for den leverede delydelse til køberen/ordregiveren efter bekræftelse af skadesfriheden. Vi tilbyder at omarbejde (udbedre skader) inden for en rimelig tidsperiode.
    Hvis dele skal genbestilles eller genproduceres, kan der også tilbydes midlertidige foranstaltninger - så vidt det er tilladt.

  4. Som alternativ til omarbejdning i henhold til stk. 3 kan der tilbydes passende beskyttelsesforanstaltninger for delydelser, der er beregnet til tidlig brug.

29 Ydelsesgrænser, hjælpefunktioner ikke inkluderet, færdiggørelse skal leveres af kunden

  1. Ved maskinelt betjente døre og porte opnås driftsklarhed eller funktionalitet først efter den interne elektriske installation på stedet og ved tilslutning af den tilsvarende forsyningsledning. I henhold til ydelsesgrænserne i DIN-forordningen er installation og tilslutning af alle elektriske dele i overensstemmelse med vores kredsløbsdiagrammer samt strømforsyning og ledningsføring af delene til hinanden med de nødvendige kabler en service, der leveres af kunden. Hvis den elektriske installation bestilles hos os, er installation og idriftsættelse inkluderet i vores priser.
    I alle tilfælde forbliver produktion og installation af forsyningslinjen en service, der leveres af kunden.
  2. Erfaringsmæssigt må vi dog anbefale, at du lader os udføre den interne installation og idriftsættelse på materiale- og arbejdsbasis.
    Kun på den måde kan vi garantere funktionaliteten af de dørsystemer, vi har leveret.

  3. Hvis den elektriske installation også tages i brug, går vi ud fra, at forsyningsledningen til afbryderboksen og levering og flytning af hovedafbryderen eller 400 volt-stikkontakterne allerede er udført på stedet før installationen.
  4. Ved "røgtætte døre" (i henhold til DIN 18095) skal rammen af godkendelsesmæssige årsager fuges på mindst én side, helst på hængselsiden, ind mod væggen på stedet.
    Fugning kan udelades for NovoPorta Premio-døre (med kombineret brand- og røgbeskyttelse), hvis de installeres i solide vægge og udfyldes med mineralsk mørtel (mindst mørtelgruppe II).

  5. Hvis de monteres på en stålkonstruktion leveret af kunden (ikke tilladt for brandsikringslukninger), svejses de dele, der leveres af os, på og koldgalvaniseres eller grundes.
  6. I henhold til ydelsesgrænserne i DIN-forordningen (18360 ATV Metallbauarbeiten) er opfyldning eller fugning af vores produkter, især af rammer og tærskler, efter at de er blevet fastgjort til strukturen i overensstemmelse med specifikationerne i byggemyndighedernes godkendelser eller de anerkendte tekniske regler (f.eks. opfyldning, stampning, fugning, mørtel eller permanent elastisk fugning) en særlig service, der enten skal leveres på stedet eller bestilles yderligere. Det samme gælder for udjævning af strukturelle tolerancer (afsnit 4.2.10 DIN 18360). Yderligere idriftsættelse af disse særlige ydelser er mulig efter aftale. Hvis tilslutnings- eller nivelleringsarbejdet er blevet bestilt hos os, udføres opfyldningen eller forseglingen i overensstemmelse med godkendelse og aftale. I tilfælde af fugning fyldes mellemrummet mellem dørkarmen og væggen med cementmørtel i mørtelgruppe II.
    Den stadig synlige forbindelse mellem dørkarmen og væggen forbliver (selv med eksponeret beton eller eksponeret murværk) med den resulterende overflade og fyldes ikke.
  7. Alt fyldnings-, pudse- eller malearbejde er kundens ansvar.
    Vores stedfortrædende agenter er ikke udstyret til dette arbejde.

  8. Hvis der også bestilles fugearbejde, udføres dette i silikone eller akryl (valgfrit i hvid, betongrå eller transparent).
  9. Hvis væggen eller gulvet endnu ikke er færdiggjort på tidspunktet for installationsarbejdet, skal flytningen og/eller fastgørelsen af dørholderne eller dørbufferne på væggen eller gulvet betales yderligere, inklusive rejseomkostninger, som en valgfri service på stedet.
    Dette gælder også, hvis fastholdelsesanordningen skal indstøbes i beton.

30 Installationsdato, forhindringer, forlængelse af installationsperioden

  1. Medmindre andet er aftalt, er installationsdatoen først bindende, når vi har bekræftet den. Forhindringer, vanskeligheder eller ændringer i ydelsesomfanget forlænger installationsperioden.
    I sådanne tilfælde annulleres en bindende bekræftet dato og skal muligvis aftales igen under hensyntagen til omstændighederne.
  2. Hver gang ydelsen genoptages efter afbrydelser, som NOVOFERM ikke er ansvarlig for, skal den nye ydelsesperiode planlægges og aftales på ny.
    Det er kundens ansvar at anmode om genoptagelse af ydelsen i god tid.

31 Ændringer af installationsordren

  1. Hvis vores montører i løbet af det aftalte installationsarbejde bliver bedt om at udføre andet eller ikke bestilt installationsarbejde, vil der blive indsendt tilsvarende rapporter efter arbejdets afslutning.
    Det ændrede eller ekstra arbejde aflønnes som timelønsarbejde og kan medføre en forlængelse af installationstiden.

32 Installationspris, beregning af ventetider, ingen kreditering af eget arbejde

  1. De aftalte monteringspriser forudsætter, at monteringen af alle dele af den samlede ordre kan udføres på én gang uden forhindringer eller vanskeligheder. Ventetider og omkostninger til ekstra rejser eller overnatninger på monteringsstedet, som opstår på grund af manglende eller forsinket opfyldelse af købers/ordregivers samarbejdsforpligtelser, manglende eller forsinkede tjenester på stedet eller af andre årsager, som vi ikke er ansvarlige for, skal opkræves yderligere.
    Dette gælder også i tilfælde af afbrydelse af installationsarbejdet, som kunden er ansvarlig for, og som gør det nødvendigt at fjerne montørerne fra installationsstedet.

  2. Køberen/ordregiveren kan ikke uden udtrykkelig skriftlig aftale kræve vederlag eller fradrag i den aftalte købesum eller løn for sin egen medvirken ved selve montagearbejdet.

33 Timelønnet arbejde


  1. Timelønsarbejde samt ventetid og afbrydelser af montagearbejdet faktureres på grundlag af dokumentation.

  2. Der gælder de på tidspunktet for kontraktens indgåelse gældende satser, hvis aktuelle størrelse og tillæggene for overarbejde, nat-, weekend- og helligdagsarbejde offentliggøres i vores prisliste for ekstraomkostninger og betingelser på virksomhedens hjemmeside.
  3. Derudover opkræver vi den sædvanlige udgiftsgodtgørelse pr. montør og dag, hvis aktuelle beløb er angivet i forhold til den faktiske varighed af fraværet for de montører, der er indsat for dig, i vores prisliste for tilknyttede omkostninger og betingelser på den respektive virksomheds hjemmeside.
    I tilfælde af fravær, der kræver overnatning, refunderes montørernes overnatningsomkostninger for passende indkvartering også mod fremvisning af bevis.

34 Rejseudgifter, afstand til udførelsesstedet

  1. Rejsetid/rejsetid er arbejdstid (se § 33, stk. 2). Rejsetiden bestemmes af afstanden til præstationsstedet, tiden og trafikforholdene.
    Rejsetiden afhænger af fly- og rejseplaner og de tjenester, der tilbydes af passagerflyselskabet.
  2. Vi udvælger efter eget skøn og under hensyntagen til kundens interesser (§ 315 III BGB) den stedfortrædende agent, der er egnet til ydelsen. NOVOFERM opretholder et tysklandsomspændende netværk af stedfortrædende agenter med egne servicevirksomheder og deres lokationer, med NOVOFERMs kontraktmontører og servicepartnere. Kørslen sker enten fra det sted, hvor den stedfortrædende agent, der er valgt eller aftalt for ordren, befinder sig, eller fra et forudgående servicested, og det samme gælder for returkørslen. Planlægningen af montørerne afhænger af forskellige kriterier. Ved udvælgelsen tages der især hensyn til vikarbureauets ekspertise inden for det pågældende ydelsesobjekt (produktekspertise), dets tilgængelighed og egnethed til omstændighederne ved opgavetypen (f.eks. nødopgaver), omstændighederne og omfanget af den kontraktlige ydelse (antal nødvendige servicemedarbejdere), f.eks. til langvarige byggepladser eller specielle konstruktioner. Regionale særtræk som områdedækning (f.eks. i strukturelt svage områder) kan også kræve yderligere rejseafstande. Antallet af servicemedarbejdere, der skal udsendes, afhænger også af lovmæssige bestemmelser om arbejdssikkerhed og retningslinjerne fra arbejdsgivernes ansvarsforsikringsforeninger (ulykkesforebyggende bestemmelser). Afhængigt af situationen og kundens krav kan rejsen foretages med flere montører i ét køretøj eller med flere montører i forskellige køretøjer fra forskellige steder. Installationsdisponenten træffer beslutningen om valg, når ordren er afgivet, og alle tekniske spørgsmål er afklaret, normalt 14 dage før den planlagte start af tjenesten.
    Hvis kunden lægger særlig vægt på brugen af bestemte vikarer, skal dette meddeles på tidspunktet for bestillingen eller efterfølgende aftales, når de ekstra omkostninger og risici for udførelsestid, der er forårsaget af anmodningen, overtages.
  3. Rejseomkostninger med montage-/servicebiler beregnes på grundlag af de kilometer, der er kørt for dig for hvert køretøj med en fast sats pr. kilometer, hvis aktuelle beløb vi annoncerer i vores prisliste for ekstraomkostninger og betingelser på den respektive virksomheds hjemmeside.
    Eventuelle parkeringsomkostninger vil blive opkrævet til de faktiske omkostninger.

  4. Rejseudgifter refunderes i rimeligt omfang (fly: økonomi, tog: 2. klasse, pladsreservation) mod fremvisning af bevis.

35. Bevis for ydelse, bevisbyrde


  1. På vores anmodning skal kunden dagligt, men senest efter arbejdets afslutning, attestere de arbejdede timer på aktivitetsrapporterne (rapporterne).
  2. Aktivitetsrapporter, der er underskrevet af kunden uden forbehold, er i princippet ubestridelige faktureringsgrundlag for kunden med hensyn til de rapporterede rejse- og servicetider, stoffer og materialer.
    Hvis en stedfortræder (f.eks. byggeleder) eller assistent (f.eks. facility manager) underskriver rapporten uden at være bemyndiget til at repræsentere kunden, skal kunden bevise, at det rapporterede indhold ikke er korrekt.
  3. Uunderskrevne aktivitetsrapporter sendes til kunden sammen med fakturaen.
    Hvis kunden ikke gør indsigelse mod det rapporterede indhold inden for en måned efter modtagelsen, skal kunden bevise, at det rapporterede indhold ikke er korrekt.

36 Risiko for opfyldelse, accept, misligholdelse af accept


  1. Hvis det er aftalt, at gælden skal indfries på kreditors bopæl, overgår risikoen for opfyldelsen til køberen/ordregiveren ved installation af de leverede genstande, i modsætning til afsnit II, punkt 4.

  2. Hvis der opstår skader på de leverede genstande efter installationen, er vi ikke forpligtet til at afhjælpe skaden eller levere igen, hvis årsagen til skaden skyldes en overtrædelse af et beskyttelsespåbud, eller hvis de leverede genstande bruges inden accept (f.eks. døre, låse osv.) (jf. § 28, stk. 3 og 4).
  3. Accept af tillægsydelsen er ikke skyldig. Vi underretter køber/ordregiver efter færdigmelding fra den bestilte montør.
    Der kan aftales en fælles besigtigelse af det installerede på købers/ordregivers regning.

  4. Hvis der udtrykkeligt er aftalt aflevering, og aflevering ikke finder sted umiddelbart efter montagearbejdets afslutning, anses ydelsen for at være afleveret senest 12 arbejdsdage efter arbejdets afslutning - dog under alle omstændigheder umiddelbart efter, at ydelsen er taget i brug.
  5. Installation af tilbehør (beslag osv.) skyldes direkte i forbindelse med låsesmedens installation (installation af døre, porte osv.). Hvis en separat installation er nødvendig af stedlige årsager (f.eks. efterfølgende maler- eller gulvarbejde), og hvis arbejdet afbrydes væsentligt som følge heraf (mere end to uger), er vi bemyndiget til at foretage en delvis slutfakturering på grundlag af tilbudskalkulationen eller ordrebekræftelsen for den færdige låsesmedinstallation. Kunden er forpligtet til at gennemføre denne delvise accept. Stk. 4 gælder tilsvarende. Risikoen for udførelsen overgår til kunden ved den delvise accept.
    Eventuelle ekstraudgifter for montørerne på grund af opstillingstid eller ekstra kørsel faktureres mod dokumentation.

37 Gyldighed, erstatning af gamle betingelser


  1. Hvis nogen af de ovenstående bestemmelser er ugyldige, delvist ugyldige eller udelukket ved en individuel særaftale, påvirker dette ikke gyldigheden af de resterende bestemmelser.

  2. Ovenstående vilkår og betingelser erstatter alle generelle vilkår og betingelser for de NOVOFERM Group-selskaber, der er nævnt i afsnit 1, og gælder for alle kontrakter, der indgås fra den 1. juni 2020 .


Isselburg-Werth, marts 2020 Ledelsen af NOVOFERM-koncernens virksomheder